بررسی اجمالی
بیش از سه دهه از معرفی پژو 405 به بازار جهانی میگذرد اما در طول این سالها ایران خودرو هرگز دست از سر این پلتفرم بر نداشته و ضمن حفظ محصول اصلی یعنی 405 ، همواره سعی نمود تا در مسیر ارتقاء و توسعه این پلتفرم در قالب انواع و اقسام خودروها گام بردارد که در این بین با تجربههای موفق و ناموفقی روبرو شده است. در میان تمامی این ماجراجوییها، میتوان از ماشین دنا به عنوان یکی از تجربههای موفق ایران خودرو در زمینه به روزرسانی این پلتفرم پیر یاد کرد چراکه این ماشین حداقل در بازار محدود ما توانسته همچنان طرفدران خاص خود را حفظ کند و در برابر رقبای خوش آب و رنگتر چینی تا حد زیادی مقاومت نماید. البته درست است که علت اصلی فروش مناسب دنا نسبت به چینیها، به موارد غیر فنی مثل دسترسی ساده به قطعات و گستردگی شبکه خدماتی و بازار دست دوم عالی مربوط میشود اما در هر صورت نمیتوان منکر این واقعیت شد که دنا در قیاس با پروژههائی نظیر RD ، ROA، آریسان و GLi در مجموع محصول قابل احترام تری از کار درآمده و با طراحی نسبتاً خوب و امکانات کافی حرف هایی برای گفتن دارد. دنا پلاس هم به نوعی نمونه فیس لیفت شده دنا ساده محسوب میشود، هرچند برخلاف عرف جهانی این فیس لیفت نه به عنوان جایگزین مدل قبلی بلکه در قالب یک ماشین متفاوت و بصورت موازی با دنا ساده به بازارمان عرضه شده است. از مهم ترین تغییرات دنا پلاس نسبت به نمونه ساده میتوان به مواردی مثل به روز رسانی طراحی خط شانه کناری و گرافیک داخلی چراغها و تغییراتی در جلوپنجره و چند قسمت دیگر بهمراه نصب چند آپشن اضافه اشاره کرد که هر چند اقداماتی موثر در جهت پیشرفت دنا بودهاند اما هرگز نتوانستند هزینه بازطراحی وحشتناک پروژه فیس لیفت را توجیه نمایند. البته اخیراً دنا پلاس توربو نیز معرفی شده که از نظر توان پیشرانه بسیار قوی تر است.
فیلم بررسی دنا پلاس |
|
بررسی دنا پلاسدنا پلاس نسخه فیس لیفت شده دنا است و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته که خود سمند هم به نوعی فرزند پژو 405 محسوب میشود؛ پس میتوان دنا پلاس را جزء نوادگان پژو 405 دانست که این خیلی نا امید کننده است چراکه پلتفرم 405 در دهه چهلم زندگی خود به سر میبرد و سالها با مهندسی روز جهان فاصله دارد. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است. داخل دنا پلاسبا ورود به داخل کابین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق دنا معمولی روبرو میشوید. فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا YF طراحی شده، اشاره کرد. غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. البته در میان تمامی این نکات مثبت باید گفت که متریال استفاده شده در داشبورد و تودریهای دنا از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند و ارگونومی برخی قسمتها “مثل کلیدهای تنظیم صندلیهای جلو” با حالت ایده آل فاصله دارند. کابین دنا پلاس
در خصوص فضا سازی هم علیرغم اینکه به واسطه تغییر در ضخامت سقف (برای نصب سانروف)، کابین دنا پلاس اندکی از سمند و 405 کوچک تر شده اما همچنان برای یک خانواده عادی جای کافی را در اختیار قرار میدهد و محفظه صندوق عقب نیز کارآمد میباشد. طراحی دنا پلاسماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافتهای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیتآمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمتها از جمله نیم رخ کناری گرفت. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمتهایی مثل لچکی عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند. دنا پلاس
البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت های مختلف بدنه “از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی” بود همچنان در جای خود باقی مانده، ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبهای دنا، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد. |
|
عکس دنا پلاس |
|
مشخصات دنا پلاسدنا پلاس همان موتور به اصطلاح ملی EF7 را در سینه دارد. پیشرانه ای که هرچند به کمک تعداد سوپاپهای بیشتر و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) در دورهای بالاتر تنفس بهتری نسبت به موتور قدیمی ایران خودرو یعنی XU7 ارائه میکند اما همچنان از نظر مصرف سوخت و پرفورمنس با موتورهای روز جهان فاصله زیادی دارد. بخصوص که دستیابی به نقطه اوج گشتاور در این نوع موتور نسبت به مدل قدیمی XU7 در دور بالاتری بدست میآید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی، بخشی از برتریهای این انجین در عمل خنثی میگردد. البته خبر خوب این است که اکثر مشکلات اولیه پیشرانه EF7 که شامل خرابیهای غیر معمول و روغن ریزی میشد در نسخههای جدید رفع شده و عملکرد کلی هم تا حدودی نرمتر از موتورهای قدیمی 8 سوپاپ است. موتور دنا پلاس
همچنین وظیفه انتقال قدرت دنا پلاس بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است که نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل میکند. |
|
مشخصات فنی دنا پلاس |
|
نام خودرو | دنا پلاس |
کشور سازنده |
![]() ایران
|
سال (طراحی) | 1395 |
مشخصات فنی |
|
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1646 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول – 1720 عرض – 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها |
|
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
امکانات و تجهیزات دنا پلاسدنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و.. نیز به ماشین اضافه شد تا این لیست تکمیلتر گردد. هرچند متاسفانه از سال 1397 برخی از آپشن ها نظیر سانروف و ایربگهای جانبی از لیست آپشنهای استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه شود! |
|
امکانات دنا پلاس |
|
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | داراي 4 كيسه هوا (راننده – سرنشين جلو و جانبي) |
سیستم صوتی | فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل – داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر |
دیگر تجهیزات | فرمان هیدرولیک مجهز به كروز كنترل – تنظيم اتوماتيك كانال تهويه براي سرنشينان عقب – چراغ جلو داراي لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light) – چراغ جلو و عقب جديد – چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ داخل داشبورد – چراغهاي سقفي جلو و عقب – چراغ روشنايي فضاي پايين داخل كابين – طرح جديد آينه هاي جانبي – آينه هاي جانبي برقي – راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد – شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي – سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – دوربين ديد عقب – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع – سيستم كنترل بخار بنزين – شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) – سان روف – كروز كنترل – ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك – نمايشگر دماي محيط – آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب – جا عينكي – تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل – تغيير استايل جانبي خودرو (دربها به همراه شيشه لچكي عقب، دستگيرهها، گلگيرها و آينه هاي جانبي) – دستگيرههاي درب ها به رنگ كروم – تودوزي مخمل – دسترسي به صندوق عقب از داخل – بازكن قفل در صندوق عقب از داخل – قطعات دكوراتيو طرح چوب – سيستم قطع سوخت خودكار – سيستم كنترل بخار بنزين – كارت طلايي چهار ستاره |
رقبای دنا پلاس در بازاردر این رده قیمتی رقبای زیادی برای دنا پلاس وجود دارند که انتخاب هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خودش را خواهد داشت. مثلاً تندر 90 کم استهلاکتر و کم مصرفتر است اما در عوض از نظر طراحی بخصوص داخلی و آپشن در سطح پایینتری نسبت به دنا پلاس قرار میگیرد؛ رانا پلاس هم علیرغم مصرف سوخت پایینتر و شتاب اولیه بهتر، با مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب برای خانوادهها روبرو است. همچنین محصول جدید سایپا یعنی شاهین نیز برای رقابت مستقیم با دنا آماده شده و به لطف طراحی زیبا و آپشنهای خوب و پیشرانه هرچند قدیمی اما مجهز به توربو، میتواند رقابت نزدیکی با دنا داشته باشد. البته در این بین نباید از چینی های خوشنامی همچون جک J4 نیز غافل شد چراکه از تکنولوژی ساخت به روز تری نسبت به دنا برخوردار هستند؛ اما با این حال J4 هم کاستیهایی در برخی آپشنها و بازار دست دوم ضعیف تر و شبکه خدماتی محدودتر را دارد. |